Οι μαθητές της Ε΄ και ΣΤ΄ Τάξης με τους εκπαιδευτικούς της τάξης και τον αντιδήμαρχο Κορδελιού -Ευόσμου , κ.Ταξίδη Χρήστο,περιηγήθηκαν στη Βυζαντινή Θεσσαλονίκη για να γνωρίσουν από κοντά τον τεράστιο πλούτο που σώζεται στην πόλη μας που, ως συμβασιλεύουσα και δεύτερη σε σημασία πόλη του Βυζαντίου μετά την Κωνσταντινούπολη, έχει το προνόμιο μιας συνεχούς ιστορικής διαδρομής,ακόμη και στις πιο δύσκολες περιόδους της.
Ξεκινήσαμε την εκπαιδευτική μας επίσκεψη στην Άνω πόλη ,από τον Πύργο Τριγωνίου.O Πύργος της Αλύσεως είναι κυκλικός πύργος που βρίσκεται στο βορειανατολικό άκρο των τείχη της Θεσσαλονίκης. Κατασκευάστηκε μαζί με τον Λευκό Πύργο και τον Πύργο του Βαρδαρίου στο δεύτερο μισό του 15 αιώνα, μετά την κατάληψη της πόλης από τους Οθωμανούς σε μια προσπάθεια ενίσχυσης της οχύρωσης της πόλης.
Η πρώτη στάση μας ήταν η Μονή Βλατάδων, ένα βυζαντινό μοναστήρι στη σε λειτουργία, που προσφέρει υπέροχη πανοραμική θέα της πόλης.
Στη συνέχεια, περπατήσαμε στα παραδοσιακά γραφικά σοκάκια της Άνω πόλης. Μετά πήγαμε στη Μονή Οσίου Δαυίδ με το μοναδικό ψηφιδωτό του 5ου αιώνα και τις εξαιρετικές τοιχογραφίες.
Έπειτα, συνεχίσαμε τον βυζαντινό μας περίπατο με την επίσκεψη στον ναό του Αγίου Νικολάου Ορφανού, μια γραφική εκκλησία με σπάνιες τοιχογραφίες από τον 14ο αιώνα. Η εκκλησία βρίσκεται σε ένα υπέροχο σημείο που περιβάλλεται από κτίσματα ιδιαίτερης αρχιτεκτονικής που μαρτυρούν την πλούσια ιστορία.
Επόμενη στάση κάναμε ,στο Βυζαντινό Λουτρό της Άνω Πόλης ,που είναι το μεγαλύτερο βυζαντινό Λουτρό που σώζεται από την Μεσοβυζαντινή περίοδο στον ελλαδικό χώρο και ένα από τα λίγα διασωθέντα κοσμικά κτίρια εκείνης της εποχής. Η αξία του ως μνημείο είναι μεγάλη και η πολεοδομική θέση που κατέχει σημαντική. Λειτούργησε ως ανδρικό και γυναικείο λουτρό.
Κατόπιν ,πήγαμε στην Αχειροποίητο με χρονολογία ανέγερσης που τοποθετείται γύρω στα μέσα του 5ου αιώνα. Το μνημείο υπέστη αρχιτεκτονικές επεμβάσεις ήδη από τον 7ο αιώνα ,ενώ μια ακόμη σημαντική φάση επεμβάσεων χρονολογείται στα όψιμα βυζαντινά χρόνια(14-15αι.)
Η Αχειροποίητος εντάσσεται στον τύπο της τρίκλιτης ξυλόστεγης βασιλικής με υπερώα, η οποία καταλήγει στα ανατολικά σε ημικυκλική αψίδα. Από τον πλούσιο γλυπτό αρχιτεκτονικό διάκοσμο της βασιλικής ξεχωρίζουν τα σύνθετα ιωνικά κιονόκρανα ,τα οποία χρονολογούνται στα μέσα του 5ου αιώνα και αποτελούν προϊόντα της Κωνσταντινούπολης ,καθώς και οι κίονες του τριβήλου λαξευμένοι σε θεσσαλικό μάρμαρο.
Επίσης ,επισκεφτήκαμε την Αγία Σοφία,με το περίφημο ψηφιδωτό τρούλο του 9ου αιώνα και τα παλαιοχριστιανικά κιονόκρανα του 5ου αιώνα. Είναι μάλιστα το πιο σπουδαίο μνημείο των θρησκευτικών κτιρίων και το μόνο που σώζεται σχεδόν ολότελα ακέραιο. Εξωτερικά πρόκειται για ένα βαρύ κυβικό οικοδόμημα στη βορειοδυτική του γωνία υψώνεται ένας πυργίσκος που κατασκευάστηκε επί τουρκοκρατίας και αρχικά όταν ο ναός λειτούργησε ως τζαμί ,αποτελούσε ίσως μιναρέ .Ενώ εσωτερικά έχει τετράγωνη κάτοψη και διαθέτει νάρθηκα στη δυτική πλευρά, τρία κλίτη στον κυρίως χώρο και τριμερές Ιερό βήμα στα ανατολικά.
Τέλος,επισκεφθήκαμε το Βαφτιστήριο του Άγιου Ιωάννη του Προδρόμου, γνωστό ως αγίασμα του Ιωάννου Προδρόμου είναι Χριστιανικό βαπτιστήριο με απόδοση στο κτηριακό συγκρότημα της πεντάκλιτης επισκοπικής βασιλικής του 5ου αι ,που ο εντοπισμός του έγινε ανασκαφικά στη θέση του βυζαντινού ναού της Αγίας Σοφίας,με κόγχη του Ιερού Βήματος της παλαιοχριστιανικής βασιλικής ενσωματωμένη στο υπόγειο της σύγχρονης οικοδομής στα ανατολικά του ναού. Το βαπτιστήριο διαθέτει μια τετράκογχη αίθουσα με εξέδρες και κολυμβήθρα.